Skolēnu uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroms
UDHS skolēnam – Kā vecāks var palīdzēt?

Kas ir UDHS?
Aizvien vairāk tiek dzirdēts par Uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindromu jeb UDHS, kuru diagnosticē cilvēkiem dažādos vecumos – arī bērniem. Šajā materiālā pastāstīsim, kas ir UDHS, kādas ir UDHS pazīmes, tā ietekme uz bērna mācībām skolā un kā vecākam jārīkojas, lai palīdzētu savam bērnam.
Uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroms (UDHS) ir neiroloģisks attīstības traucējums, kas ietekmē bērna spēju koncentrēties, kontrolēt impulsīvas darbības un regulēt aktivitātes līmeni. UDHS var būtiski ietekmēt skolēnu mācības, sociālās attiecības un emocionālo labklājību. Saskaņā ar Pasaules Veselības organizācijas (PVO) datiem, UDHS izplatība bērniem visā pasaulē ir aptuveni 5%.
Bērni ar UDHS bieži vien tiek apvainoti slinkumā, nepaklausībā vai citos negatīvos raksturojumos, jo apkārtējie nespēj atpazīt UDHS. UDHS simptomi var atgādināt nevēlamu un traucējošu uzvedību, kas patiesībā ir neiroloģiska traucējuma izpausmes. Ja UDHS netiek pareizi atpazīts un ārstēts, tas var izraisīt nopietnas akadēmiskas grūtības un ierobežot bērna nākotnes iespējas. Piemēram, bērns var sākt ticēt tam, ka viņš ir slinks vai apkārtējiem traucējošs, kas var negatīvi ietekmēt viņa pašvērtējumu un motivāciju. Pastāvīga kritika var izraisīt trauksmi, depresiju un citas emocionālas problēmas. Kā arī bērnam var būt grūti veidot un uzturēt veselīgas attiecības ar vienaudžiem un pieaugušajiem.
Kam pievērst uzmanību, ja Jums ir aizdomas, ka bērnam varētu būt UDHS?
Vecākiem ir svarīgi novērot bērna uzvedību dažādās situācijās, piemēram, mājās, skolā, rotaļāšanās vai brīvajā laikā. UDHS izpausmes var būt dažādas, bet tās parasti iedalās trīs galvenajās kategorijās.
1) Neuzmanība
- Pastāvīgas grūtības noturēt uzmanību, īpaši garlaicīgos vai sarežģītos uzdevumos.
- Viegla uzmanības novēršana
- Grūtības ievērot norādījumus un pabeigt uzdevumus.
- Aizmāršība un neorganizētība.
- Grūtības organizēt vai vadīt mācību ietvaros nepieciešamos projektus un aktivitātes.
2) Hiperaktivitāte
- Nemiers un grūtības nosēdēt vienā vietā.
- Pārmērīga runāšana un traucēšana.
- Grūtības iesaistīties klusās aktivitātēs.
- Pastāvīga kustēšanās un dīdīšanās.
3) Impulsivitāte
- Grūtības gaidīt savu kārtu.
- Sarunu pārtraukšana un iejaukšanās.
- Nepārdomātas atbildes.
- Grūtības kontrolēt emocijas.
UDHS var būtiski traucēt skolēna mācības. Zemāk minēsim, kā UDHS izpaužas tieši saistībā ar mācībām skolā un minēsim konkrētus piemērus. Šie piemēri ilustrēs, cik dažādi UDHS var ietekmēt skolēna izglītības ieguvi. Ir svarīgi atcerēties, ka katrs bērns ir unikāls, un UDHS izpausmes var atšķirties.
- Skolēnam ar UDHS, kuram ir izteikta neuzmanība, var būt ārkārtīgi grūti koncentrēties uz skolotāja teikto un izpildīt mācību uzdevumus. Mājasdarba izpilde arī var būt liels izaicinājums, jo bērns var ātri zaudēt interesi par uzdevumu un nespēt to pabeigt.
[Piemērs] Matemātikas stundā, kad skolotājs skaidro sarežģītu formulu, bērns viegli novēršas, sākot domāt par citām lietām vai vērojot klasesbiedrus. Rezultātā viņš paslaiž garām svarīgu informāciju un vairs nespēt patstāvīgi atrisināt uzdevumus.
- Skolēnam ar UDHS, kuram ir izteikta impulsivitāte, var būt grūti kontrolēt savu uzvedību stundā.
[Piemērs] Literatūras stundas laikā, kad klase apspriež grāmatu, bērns var nepārtraukti izteikt nepārdomātas piezīmes vai jokus, traucējot gan skolotāju, gan klasesbiedrus. Viņš var arī iejaukties citu sarunās vai pārtraukt skolotāju, pirms ir izdzirdējis visu norādījumu. Šāda uzvedība var radīt konfliktus un traucēt gan paša skolēna, gan citu skolēnu mācīšanās procesu.
- Skolēnam ar UDHS var būt grūtības orientēties mācību materiālos un uzturēt tos kārtībā, plānot laiku un sekot līdzi termiņiem.
[Piemērs] Bērns var bieži aizmirst paņemt līdzi nepieciešamos mācību piederumus, pazaudēt mājasdarbus vai kavēt iesniegšanas termiņus. Šādas problēmas var negatīvi ietekmēt skolēna atzīmes un radīt papildu stresu. Turklāt, ja skolēns nespēj efektīvi plānot savu laiku, viņam var būt grūti savienot mācības ar citām aktivitātēm, piemēram, sportu vai pulciņiem.
Kā rīkoties, ja ir aizdomas par UDHS?
- Konsultējieties ar ģimenes ārstu vai bērnu psihiatru.
- Apkopojiet informāciju par bērna uzvedību mājās un skolā.
- Apmeklējiet speciālistu, lai veiktu diagnostisko novērtējumu.
- Sadarbībā ar ārstu izstrādājiet ārstēšanas plānu, kas var ietvert medikamentus, terapiju un papildus atbalstu mācībās.
Ir svarīgi atcerēties, ka UDHS ir ārstējams traucējums. Ar pareizu atbalstu un ārstēšanu bērni ar UDHS var veiksmīgi mācīties un attīstīties.
Kā vecāks var palīdzēt ikdienā mācīties bērnam ar UDHS?
Bērnam ar UDHS mācības var būt īpaši izaicinošas, tāpēc vecāku atbalsts ikdienā ir ārkārtīgi svarīgs. Zemāk minēsim praktiskus padomus, kā vecāki var palīdzēt savam bērnam.
- Izveidojiet paredzamu dienas režīmu
Ieplānojiet noteiktus laikus mājasdarbu pildīšanai, atpūtai un citiem pienākumiem.
- Izveidojiet paredzamu dienas režīmu
Ieplānojiet noteiktus laikus mājasdarbu pildīšanai, atpūtai un citiem pienākumiem.
- Palīdziet ar laika plānošanu
Māciet bērnam, kā sadalīt laiku un noteikt prioritātes.
- Organizējiet mācību vidi un māciet strukturēt mācību materiālus
Nodrošiniet klusu un sakārtotu vietu mācībām, kur nav traucējošu faktoru. Māciet bērnam, kā strukturēt mācību materiālus, pierakstus un mājasdarbus, lai bērns tajos spētu orientēties.
- Izmantojiet aktīvas mācīšanās metodes un sadaliet uzdevumus
Nodrošiniet klusu un sakārtotu vietu mācībām, kur nav traucējošu faktoru. Māciet bērnam, kā strukturēt mācību materiālus, pierakstus un mājasdarbus, lai bērns tajos spētu orientēties.
- Izmantojiet vizuālos atgādinājumus
Izveidojiet sarakstus, atgādinājumus vai kalendārus, lai bērns atcerētos uzdevumus un to termiņus.
- Piedāvājiet īsus atpūtas brīžus
Pildot mājas darbus ļaujiet bērnam veikt īsas atpūtas pauzes mācību laikā, lai atjaunotu koncentrēšanās spējas.
- Izmantojiet pozitīvu uzmundrināšanu
Slavējiet bērnu par viņa centieniem un sasniegumiem, pat ja tie ir nelieli.
- Sadarbojieties ar skolu
Uzturiet regulāru saziņu ar skolotājiem, lai apmainītos ar informāciju un kopīgi izstrādātu atbalsta stratēģijas.
- Esiet pacietīgi un iejūtīgi
Palīdziet bērnam apgūt tehnikas, kā kontrolēt impulsīvas darbības un regulēt emocijas.
- Māciet bērnam pašregulācijas prasmes
Slavējiet bērnu par viņa centieniem un sasniegumiem, pat ja tie ir nelieli.
- Veidojiet pozitīvas attiecības
Nodrošiniet bērnam drošu un atbalstošu vidi, kurā viņš jūtas pieņemts un saprasts.
- Iedrošiniet bērnu
Palīdziet bērnam atrast savas stiprās puses un talantus, kas cels bērna pašapziņu.
- Fiziskās aktivitātes
Nodrošiniet bērnam regulāras fiziskās aktivitātes, kas var palīdzēt izlādēt enerģiju un uzlabot koncentrēšanās spējas
- Veselīgs uzturs un miegs
Pārliecinieties, ka bērns saņem pietiekami daudz miega un ēd veselīgu pārtiku, kas var pozitīvi ietekmēt viņa uzvedību un koncentrēšanās spējas.
- Ekrāna laika ierobežošana
Ierobežojiet bērna ekrāna laiku, jo pārmērīga digitālo ierīču lietošana var pasliktināt UDHS simptomus.
Atcerieties, ka katrs bērns ar UDHS ir unikāls, un nav universāla risinājuma. Izmantojiet šos padomus kā atskaites punktu un pielāgojiet tos sava bērna individuālajām vajadzībām.
Noderīgi resursi angļu valodā
- Lasiet noderīgu informāciju, kas paredzēta vecākiem Children and Adults with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (CHADD) mājas lapā: https://chadd.org/for-parents/overview/
CHADD ir viena no vadošajām organizācijām ASV, kas nodarbojas ar UDHS. Tā sniedz izglītojošu informāciju, atbalstu un resursus bērniem, pieaugušajiem un ģimenēm, kas saskaras ar UDHS. CHADD aktīvi veic pētījumus un piedāvā programmas, lai palīdzētu skolēniem ar UDHS gūt panākumus mācībās.
- Lasiet vērtīgu informāciju par UDHS European ADHD Guidelines Group (EAGG) mājas lapā: https://eunethydis.eu/eunethydis-initiatives/european-adhd-guideline-group/
Šī organizācija nodarbojas ar to, lai izstrādātu uz pierādījumiem balstītas vadlīnijas UDHS diagnostikai un ārstēšanai Eiropā. Viņi sniedz vērtīgu informāciju skolotājiem, vecākiem un medicīnas profesionāļiem.
- Iepazīstieties ar noderīgu informāciju Attention Deficit Disorder Association (ADDA) mājas lapā: https://add.org/
ADDA ir vēl viena ievērojama organizācija ASV, kas koncentrējas uz pieaugušajiem ar UDHS, bet arī piedāvā daudz informācijas un resursus par UDHS kopumā, ieskaitot skolēnu problēmas, kas saskaras ar UDHS. ADDA nodrošina tīmekļa seminārus, apmācības un atbalsta grupas
- Apmeklējiet National Institute of Mental Health (NIMH) mājas lapu: https://www.nimh.nih.gov/
NIMH ir daļa no ASV Nacionālajiem veselības institūtiem (NIH). Tā ir vadošā federālā aģentūra, kas nodarbojas ar garīgās veselības pētījumiem. NIMH veic plašus pētījumus par UDHS un sniedz zinātniski pamatotu informāciju par diagnozi, ārstēšanu un profilaksi.
Noderīgi resursi latviešu valodā
- Lasiet par UDHS Vesela pasaule mājas lapā: https://www.veselapasaule.lv/lv/enciklopedija/diagnoze/uzmanibas-deficita-un-hiperaktivitates-sindroms
- Klausies sarunu ar Bērnu slimnīcas Bērnu un jauniešu psihiskās veselības centra vadītāju Ņikitu Bezborodovu par UDHS bērniem raidījumā “Ģimenes studija”: https://www.lsm.lv/raksts/dzive–stils/vecaki-un-berni/20.08.2024-bernu-psihiatrs-uzmanibas-deficita-sindroms-ir-veselibas-traucejumi-ne-berna-neaudzinatiba.a565700/
Tālmācība – labākā izvēle skolēniem, lai uzlabotos atzīmes, veselība un pašsajūta kopumā!
Bērniem, kuriem ir grūtības koncentrēties mācību stundās, kā arī bērniem, kam ir diagnosticēts Uzmanības deficīta un hiperaktivitātes sindroms, bieži vien ir grūtības mācīties klātienes skolās. Tālmācība var piedāvāt svarīgas priekšrocības bērniem ar UDHS un uzmanības traucējumiem, kā arī ikvienam, kurš vēlas mācīties savā tempā, sev ērtā laikā un vietā.
- Mācību vide
Mācīšanās no mājām var samazināt ārējos traucēkļus un ļaut bērnam mācīties viņam piemērotā vidē.
- Individuāls temps
Tālmācība var nodrošināt elastīgāku laika grafiku, kas ļauj bērnam mācīties savā tempā un veikt pauzes, kad nepieciešams.
- Tehnoloģiju izmantošana
Interaktīvi rīki un tehnoloģijas var padarīt mācīšanās procesu saistošāku un palīdzēt koncentrēties. Online konsultācijas var noskatīties atkārtoti, kas ir īpašu noderīgi bērniem ar UDHS, jo bērni mēdz palaist garām svarīgu informāciju.
Skaties video par mācībām
Tālmācības vidusskolā “Rīgas Komercskola”