Skolas sākums ir jauns un nozīmīgs dzīves posms gan bērnam, gan vecākiem. Lai šis pārejas periods būtu pēc iespējas saudzīgāks bērnam, ir svarīgi saprast, vai bērns ir gatavs uzņemties jaunos izaicinājumus.
Kas ir gatavība skolai?
Bērna gatavība skolai ir daudzpusīgs jēdziens, kas ietver gan kognitīvās, gan sociālās un emocionālās prasmes. Bērnam, kas ir gatavs skolai, ir attīstītas šādas prasmes:
Kognitīvās prasmes
Kognitīvās prasmes ir prasmes uztvert, saprast, interpretēt, analizēt un komunicēt sarežģītu informāciju, kā arī spēt izmantot šo informāciju dažādās situācijās. * Kognitīvās prasmes, kura ir svarīgas uzsākot skolas gaitas ir:
- spēja koncentrēties un uztvert informāciju;
- spēja izpildīt vienkāršus norādījumus;
- spēja atšķirt skaņas un burtus;
- spēja veidot vienkāršus teikumus;
- interese par mācīšanos un jaunu lietu atklāšanu.
Sociālās prasmes
Sociālās prasmes ir spēja komunicēt un mijiedarboties ar citām personām dažādos sociālajos kontekstos un dažādā sociālajā vidē. Sociālās prasmes, kuras ir svarīgas uzsākot mācības ir:
- spēja sadarboties ar citiem bērniem;
- spēja ieklausīties un sekot līdzi sarunai;
- spēja izteikt savas emocijas un vajadzības;
- spēja pieņemt noteikumus un ierobežojumus.
Emocionālās prasmes
Emocionālās prasmes, kuras ir svarīgas uzsākot mācības ir:
- spēja regulēt savas emocijas;
- spēja tikt galā ar stresu un nepatīkamām situācijām;
- spēja būt patstāvīgam un neatkarīgam;
- spēja uzņemties atbildību par savām darbībām.
Pēdējo gadu pētījumi par bērnu gatavību skolai
Pēdējos gados veikti daudzi pētījumi par bērnu gatavību skolai. Šie pētījumi ir parādījuši, ka:
- Nav universāla vecuma, kad visi bērni ir gatavi skolai. Katrs bērns attīstās individuāli, un gatavība skolai var atšķirties pat bērniem vienā vecumā.
- Svarīgas ir ne tikai kognitīvās prasmes. Sociālās un emocionālās prasmes ir tikpat svarīgas kā kognitīvās prasmes veiksmīgai adaptācijai skolā.
- Vecāku iesaiste ir būtiska. Vecāku atbalsts un iesaiste bērna mācīšanās procesā pozitīvi ietekmē bērna gatavību skolai.
- Pirmsskolas izglītība ir nozīmīga. Pirmsskolas izglītība sniedz bērniem iespēju attīstīt prasmes, kas ir nepieciešamas veiksmīgai mācībai skolā.
Kā saprast, vai bērns ir gatavs skolai?
Lai saprastu, vai jūsu bērns ir gatavs skolai, varat pavērot , vai bērnam ir zemāk norādītās pazīmes.
- Interese par mācīšanos. Bērns izrāda interesi par burtiem, skaitļiem, grāmatām un rakstīšanu.
- Spēja koncentrēties. Bērns var koncentrēties uz vienu uzdevumu ilgāku laiku.
- Spēja sadarboties ar citiem bērniem. Bērns spēlējas kopā ar citiem bērniem, ievēro noteikumus un risina konfliktus.
- Patstāvība. Bērns var apģērbties, sakārtot savas mantas patstāvīgi, kā arī spēj komunicēt ar cilvēkiem pats , bez vecāku palīdzības.
- Emocionālā stabilitāte. Bērns spēj regulēt savas emocijas un tikt galā ar nelielām neveiksmēm, izaicinājumiem.
Ja bērnam, kuram tuvojas vai jau ir pienācis skolas vecums, nav novērtotas kādas no pazīmēm, kas liecina par bērna gatavību skolai, vecāks var izskatīt citu mācību formu, kas ļaus bērnam mācīties sev pazīstamā un drošā vidē. Izvēloties tālmācību vai mājmācību, bērns var mācīties vidē, kas viņam nesagādās stresu un pēc kāda laika, kad ir gatavs, pieņemt lēmumu par klātienes skolas apmeklēšanu, vai turpināt mācības attālināti. Mācības mājmācībā ir iespējamas no 1. līdz 6.klasei, bet tālmācībā no 1. līdz 12.klasei.
Ko var darīt vecāki, lai sagatavotu bērnu skolai?
- Lasīt kopā ar bērnu. Lasīšana attīsta bērna valodu un iztēli.
- Spēlēt kopā ar bērnu izglītojošas spēles. Spēles palīdz bērnam attīstīt loģisko domāšanu, atmiņu un citas prasmes.
- Runāt ar bērnu par skolu. Pastāstiet bērnam par skolu kā par interesantu un aizraujošu vietu, kur mācīties un iepazīt jaunus draugus.
- Atbalstīt bērna patstāvību. Mudiniet bērnu veikt ikdienas darbus patstāvīgi.
- Radīt pozitīvu attieksmi pret mācīšanos. Rādiet bērnam, ka mācīšanās ir interesanta un svarīga.
Bērna gatavība skolai ir daudzpusīgs jēdziens, kas ietver gan kognitīvās, gan sociālās un emocionālās prasmes. Lai palīdzētu bērnam veiksmīgi pielāgoties skolai, ir svarīgi novērtēt viņa gatavību, sadarboties ar pedagogiem un radīt mājās pozitīvu un atbalstošu mācīšanās vidi. Atcerieties, ka katrs bērns attīstās individuāli, un nav universāla vecuma, kad visi bērni ir gatavi skolai.
Svarīgi: Šis raksts ir informatīvs un nav domāts kā profesionāla konsultācija. Ja jums ir bažas par sava bērna attīstību, konsultējieties ar speciālistu.
Papildus zinātniskā literatūra – pētījumi par bērnu gatavību skolai.
Supplee, A., Shaw, D., Hailstones, T., & Hartman, S. (2004). The role of social competence in children’s school adjustment. Developmental Psychology, 40(2), 315-326.
- Nosaukums latviski: Sociālo kompetenču loma bērnu pielāgošanā skolā.
- Gads: 2004
- Šis pētījums uzsver sociālo prasmju nozīmi bērna veiksmīgai adaptācijai skolā. Autori atklāja, ka spēja sadarboties, ieklausīties un risināt konfliktus ir tikpat svarīgi kā kognitīvās prasmes.
Duncan, G. J., Dowsett, C. J., Claessens, A., Magnuson, K., & Huston, A. C. (2007). Pathways through which family-level processes influence early childhood outcomes. Child Development, 78(2), 405-423.
- Nosaukums latviski: Ceļi, pa kuriem ģimenes procesi ietekmē agrīnās bērnības attīstību.
- Gads: 2007
- Šis pētījums pēta, kā ģimenes mijiedarbība un vecāku iesaiste ietekmē bērna gatavību skolai. Autori atklāja, ka siltas un atbalstošas ģimenes attiecības veicina bērna kognitīvo, sociālo un emocionālo attīstību.
* Atsauce: OECD. (2019). OECD Future of Education and Skills 2030. Conceptual learning framework. SKILLS FOR 2030.