Kas ir vidējā izglītība?

      Vispārējās vidējās izglītības satura īstenošanas mērķis ir palīdzēt jaunietim apzināties savas intereses un spējas mērķtiecīgai personiskās un profesionālās nākotnes veidošanai,  izglītības turpināšanai. 

 

Mācoties vidusskolā audzēknis:

  • attīstīs vispusīgu un padziļinātu izpratni par ģimenē un sabiedrībā nozīmīgām vērtībām – brīvību, veselību,  kultūru, vienlīdzību, cieņu, darbs, Latvijas valsti u.c., veidojot vērtējošu un apzinātu attieksmi, atbildību par sevi un citiem, savu rīcību, Latvijas valsti un globālām norisēm;
  • padziļinās pamatizglītībā iegūtās zināšanas, izpratni, prasmes, vērtības un tikumus;
  • padziļināti apgūs mācību kursus  atbilstoši savām interesēm un nākotnes mērķiem.

      Vispārējās vidējās izglītības obligāto saturu veido prasmju apguve: kritiskās domāšanas un problēmrisināšanas, jaunrades un uzņēmējspēju, pašvadītas mācīšanās, sadarbības, pilsoniskās līdzdalības, digitālā pratības.

 

Jaunais vidusskolas izglītības modelis* paredz:

  • mācību satura apguvi kursu veidā – pamata, padziļinātos un specializētos kursos;
  • samazinātu mācību kursu skaitu 12.klasē, lai dotu iespēju audzēkņiem mērķtiecīgi izvēlēties un specializēties izraudzītajos mācību kursos, kas saistīti ar nākotnes plāniem;
  • mācību satura apguvi 3 līmeņos (vispārīgajā, optimālajā un augstākajā) un valsts pārbaudījumus atbilstoši mācību satura apguves līmenim;
  • ka mācību satura apguve optimālajā līmenī ir pietiekama, lai iestātos augstskolā;
  • katra vidusskola piedāvā kursu komplektus ar vismaz 3 padziļinātajiem kursiem augstākajā līmenī.

 

Vispārējās vidējās izglītības iegūšanai audzēknis:

  • apgūs 3 padziļinātos kursus augstākajā līmenī un saistībā  tiem īsteno projekta darbu, veicot un aizstāvot  pētniecības, jaunrades vai sabiedrisko darbu;
  • kārtos valsts pārbaudes darbus:
    • vismaz optimālajā līmenī – latviešu valodā, svešvalodā (angļu/vācu), matemātikā;
    • kā arī augstākajā līmenī divos no trim apgūtajiem padziļinātajiem kursiem.        

      Katra skola veido pamata, padziļināto un specializēto mācību kursu piedāvājumu – komplektus. Pamata kursus apgūst, galvenokārt, 10. un 11.klasē, padziļinātos un specializētos kursus – 11. un 12. klasē, atbilstoši skolas veidotajam mācību plānam. Pamatkursu apguvei paredzēts veltīt ~70% mācību laika, padziļināto un specializēto kursu apguvei ~30% mācību laika.

Tālmācības vidusskolas “Rīgas Komercskola” piedāvātie mācību priekšmetu kursu komplekti:

      Vispārējās vidējās izglītības programmā obligātos mācību kursus nosaka Valsts vispārējās vidējās izglītības standarts. Vairāk informācijas ŠEIT.

 

Vidusskola tālmācībā       

      Tālmācības forma ar katru gadu kļūst populārāka un aizvien vairāk jaunieši vidusskolas posmā izvēlas šo mācību formu. Vidējā izglītība internetā jeb tālmācībā ļauj mācības savienot ar jaunietim svarīgām nodarbēm, hobijiem un pat profesionālo darbību.

 

Vidējās izglītības iegūšana jebkurā vecumā 

      Mācības tālmācībā, pretēji klātienes mācībām, ir pieejamas jebkurā vecumā. Šo mācību formu izvēlas arī pieaugušie, kas dažādu iemeslu dēļ nav ieguvuši vidējo izglītību. Vidējās izglītības iegūšana tālmācībā ir īpaši ērta, jo mācības pielāgojas ģimenes dzīves ritmam, darbam un hobijiem.
 

Dokumenti pēc vispārējās vidējās izglītības ieguves

      Absolvējot vidusskolu, audzēkņi saņem atestātu par vispārējo vidējo izglītību un sekmju izrakstu. Valsts centralizētā eksāmena vērtējumu apliecina vispārējās vidējās izglītības sertifikāts. Šie vispārējo vidējo izglītību apliecinošie dokumenti dod tiesības turpināt izglītību augstākās izglītības programmā. Vairāk informācijas lasiet Izglītības un zinātnes ministrijas mājas lapā: www.izm.gov.lv.


      * Kopš 2020./2021. mācību gada visās Latvijas skolās stājas spēkā jauns valsts standarts pamatizglītībā – 1., 4., un 7. klasēs un vidējā izglītībā – 10. klasēs. Saskaņā ar jauno valsts izglītības standartu mainās mācīšanas un mācīšanās modelis, kas pielāgots mūsdienu sabiedrības prasībām un vajadzībām, padarot mācības aktuālas un jēgpilnas, novēršot satura sadrumstalotību, dubultošanos un informācijas pārmērību, nodrošinot mācību satura pēctecību, kas veicinātu audzēkņos kopsakarību izpratni un spēju zināšanas lietot.

      Materiāls par jauno vidusskolas modeli šeit: skola2030.lv.